22 maart, 2012

Leo Sjestov


Een Fundgrube die gekoesterd zou moeten worden: boeken van Leo Sjestov online in het Engels.

Sjestov is een filosofisch geestverwant van Berdjajew, maar nog meer vergeten. De beste hoogleraar die Amsterdam nooit gehad heeft, Jef Suys, is naar ik begrijp op hem gepromoveerd (Leo Sjestow's protest tegen de rede). Sjestov geldt als religieus-anarchist.

Zijn boek over de geestverwantschap tussen Tolstoj en Nietzsche lag gisteren op mij te wachten in de Duitse speciaalboekhandel in Amsterdam - waartoe anders een boek uit 1994 prominent neergelegd? U leest het online in het Engels, ik heb het met mooie ouderwetse grote letter op modern papier. Meer hierover later.
(Een Russische aan hem gewijde site is verdwenen - de bovengelinkte site heeft evenwel wel werken van hem online in het Russisch).
[Ik houd tegen mijn gewoonte in de transcriptie met een v aan omdat dit de meestvoorkomende Nederlandse vorm op het web is.]

Geen opmerkingen: